50 lat Komunikacji Miejskiej w Białogardzie
Opis publikacji | |
Tytuł: | 50 lat Komunikacji Miejskiej w Białogardzie |
---|---|
Autor: | Remigiusz Grochowiak |
Wydawca: | Kolpress |
Wydanie: | 1 /2025 |
ISBN | 978-83-964796-6-2 |
Format: | B5 poziomy |
Stron: | 104 |
Oprawa: | twarda |
Remigiusz Grochowiak, niestrudzony badacz historii komunikacji miejskiej, jest autorem kolejnej interesującej publikacji dotyczącej dziejów komunikacji miejskiej w Białogardzie.
Choć pierwsze wzmianki historyczne o Białogardzie pochodzą jeszcze z XII wieku, to jednak dynamiczny rozwój miasta rozpoczął się dopiero w XIX wieku, gdy miasto stało się ważnym węzłem kolejowym. Krzyżowały tu się linie ze Szczecina do Gdańska oraz z Kołobrzegu do Szczecinka i dalej do Poznania. Ulokowanie w mieście koszar, początkowo niemieckich, a po II wojnie światowej radzieckich wpłynęło znacząco na życie w mieście. Dopiero w latach 70. rozpoczęto w mieście budowę nowych zakładów przemysłowych i osiedli mieszkaniowych, co sprawiło, że w 1975 roku liczba stałych mieszkańców miasta przekroczyła 20 tys.
Umożliwiło to wystaranie się przez władze o przydział pierwszych autobusów Jelcz 272 Mex, którymi uruchomiono miejską komunikację autobusową, istniejącą już nieprzerwanie od pięćdziesięciu lat. Jej losy są równie kameralne jak samo miasto położone u ujścia Liśnicy do Parsęty. Przedstawiając historię czerwono-kremowych autobusów Autor subtelnie przedstawił w pracy rozwój komunikacji, przedstawiając tło historyczne jej powstania, przez całe półwiecze jej działania w otoczeniu miejskim do dnia dzisiejszego, w którym cztery linie, obsługiwane przez nowoczesne Solarisy i minibusy Iveco zapewniają codziennie możliwość podróży w mieście.
W pracy wykorzystano szereg nieznanych wcześniej zasobów archiwalnych i dokumentów, pochodzących ze zbiorów zakładowych i osób prywatnych. W książce znajdziemy również szeroki wybór zdjęć, dokumentujących zmiany w funkcjonowaniu komunikacji na przestrzeni lat, jak również unikatowe bilety jednorazowe i miesięczne. Dla statystyków na końcu pracy zamieszczone zostały zbiorczo dane eksploatacyjne przewoźnika jak i kronika taboru. Wszystko to w połączeniu z bardzo wysokim poziomem edytorskim całości sprawia, że jest to kolejna obowiązkowa pozycja na półce każdego miłośnika komunikacji miejskiej.